Nieuwsbrief november 2020
Beste belanghebbende,
In onze nieuwsbrief van september 2020 hebben we jullie bericht over de plannen voor het oprichting van een stichting tot behoud van het slagenlandschap. Wij hebben daarin aandacht gevraagd voor het unieke karakter van het slagenlandschap en de bedreigingen waardoor de noodzaak om ons te organiseren is ontstaan.
In deze nieuwsbrief geven we een overzicht wat er allemaal inmiddels is gebeurd.
Stichting
De oprichting van de stichting is een feit. Op 6 november 2020 is de Stichting Behoud Slagenlandschap Maartensdijk Oost opgericht.
Het bestuur van de stichting bestaat uit:
- Voorzitter: Sander Maatman
- Secretaris: Dick Gladpootjes
- Penningmeester: Barbara Majoor.
We hopen in december een website in de lucht te hebben, waar we meer informatie kunnen plaatsen, waaronder het beleidsplan van de stichting.
De stichting is voorts bezig met het aanvragen van de ANBI-status (algemeen nut beogende instelling).
We willen de oprichting van de stichting luister bijzetten met een gezamenlijke activiteit, maar zoals u zult begrijpen is dat in deze corona-tijd op dit moment niet mogelijk. Zodra dit wel mogelijk is, krijgt u daarover meer te horen.
Verder is de afgelopen tijd gesproken met de agrariërs die het gebied exploiteren. In die gesprekken zijn de gezamenlijke belangen besproken. Ook is er gesproken met aanverwante organisaties, zoals de Stichting Behoud Prinsenlaan en Ommelanden.
Provinciale Omgevingsvisie
De Provincie heeft een Ontwerp Omgevingsvisie en een Ontwerp (interim) Omgevingsverordening vastgesteld. Deze zijn voor een ieder ter inzage neergelegd en daarop kon iedereen reageren. De gemeente De Bilt heeft een zienswijze op deze stukken ingediend. De gemeente De Bilt bepleit in dat stuk voor meer mogelijkheden om te bouwen buiten de rode contouren en de mogelijkheid van forse nieuwbouw rond Maartensdijk.
Via onze advocaten hebben wij eveneens een zienswijze ingediend en verzocht het buitengebied rond Maartensdijk aan te wijzen als bijzonder agrarisch cultuurlandschap en tevens verzocht geen medewerking te verlenen aan de beoogde woningbouwplannen en/of realisatie van andere ontwikkelingen in dit buitengebied die het landschap aantasten.
Plannen Gemeente De Bilt
In de Vierklank van 11 november 2020 heeft de gemeente De Bilt gepubliceerd op welke wijze de Gebiedsbijeenkomsten georganiseerd gaan worden. Tijdens die bijeenkomsten kunnen deelnemers meepraten en ideeën opperen op welke wijze invulling moet worden gegeven aan de woningbouwopgave die de gemeente De Bilt voor ogen staat. Deze gebiedsbijeenkomst zal plaatsvinden op 30 november 2020 om 19.30 uur. Uiteraard zullen wij als stichting daaraan deelnemen, maar het staat u vrij om ook zelf deel te nemen aan deze gebiedsbijeenkomst die via Zoom zal plaatsvinden. Aanmelding kan via een mail naar: samenwerkenaanwonen@debilt.nl.
Naast deze gebiedsbijeenkomst wil de gemeente een Kennisteam starten met inwoners met kennis op een terrein dat direct te maken heeft met wonen in de Gemeente De Bilt. Wij bekijken of we iemand met die expertise kunnen voordragen.
Wat kunt u doen om ons te helpen?
We hebben een gezamenlijk belang om dit mooie landschap te houden zoals het nu is. Wij kunnen alle hulp gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld gaan over deskundigheid op het gebied van de cultuurhistorische waarde van het landschap. We zijn ook op zoek naar iemand die kennis en ervaring heeft bij sociale media, zoals bijvoorbeeld facebook of instagram.
Er is uiteraard geld nodig om de kosten voor het oprichten van de stichting, maar ook de kosten van juridische begeleiding te financieren. We hopen dat u ons daarbij wilt ondersteunen. Zodra de ANBI-status rond is, zullen wij u daarover benaderen.
Heeft u interesse om mee te denken en mee te praten of anderszins mee te helpen? Stuur een mailtje naar info@maartensdijkoost.nl en wij nemen contact met u op.
Wij hebben van diverse mensen via de mail een reactie op onze eerste nieuwsbrief ontvangen. Onze dank daarvoor. Aan hen sturen we deze nieuwsbrief via de mail toe. Wilt u ook in de toekomst op de hoogte blijven van onze activiteiten en de ontwikkelingen in dit gebied? Stuur dan een mail naar ons, zodat wij in het vervolg u via de mail kunnen bereiken.
Vriendelijke groet,
Bestuur Stichting Behoud Slagenlandschap Maartensdijk
